تبلیغات - خرید لپتاپ کارکرده  
   

 مجله انگلیسی و مشهور فور فور تو در مقاله ای به معرفی علیرضا جهانبخش بال ایرانی آلکمار پرداخته است، متن کامل این مقاله را بخوانید.



به گزارش "تک گل"، او که در شهر کوچک جیرنده در استان گیلان به دنیا آمد، دوران حرفه‌ایش را در آکادمی جوانان داماش ‏گیلان شروع کرد. بعد از یک دوره کوتاهی در داماش تهران، او در سال 2011 به زادگاه اصلی‌اش ‏برگشت و در 17 سالگی اولین بازیش در لیگ حرفه‌ای ایران را مقابل مس کرمان انجام داد و به این ‏ترتیب به یکی از جوانترین بازیکنان تاریخ لیگ ایران تبدیل شد. او در 42 بازی برای داماش 10 گل زد ‏و علاوه بر این نمایش‌های خیرکننده‌ای نیز با تیم‌‌های زیر 20 و زیر 23 سال‌های ایران داشت‎.

از جمله 5 گل در 4 مسابقه از مرحله مقدماتی زیر 19 ساله آسیا در سال 2012 که توجه باشگاه هلندی ‏ان.ای.سی نایمخن را جلب کرد. به ترتیب او در تابستان 2013 قراردادی 3 ساله با این باشگاه امضا کرد. ‏درحالی که نایمخن نتایج خوبی نمی‌گرفت و در پایان فصل هم سقوط کرد، جهانبخش بازی‌هایی تماشایی به ‏نمایش گذاشت و در 33 دیدار 6 گل زد و 5 پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد. بازی در لیگ ‏دسته دوم هلند به پیشرفت او کمک کرد و او نیز با زدن 12 گل در 28 دیدار کمک کرد تا نایمخن بار ‏دیگر به دسته اول برگردد، درخششی که توجه تعداد باشگاه‌های بزرگ هلند را به او جلب کرد. در نهایت ‏او تابستان گذشته با قراردادی 5 ساله به آلکمار رفت و علیرغم اینکه در ابتدای فصل برای قرار گرفتن در ‏ترکیب اصلی به مشکل خورده بود در نهایت توانست جای ثابتی در ترکیب تیم جدیدش پیدا کند. او تا ‏اینجای فصل 19 دیدار برای آلکمار انجام داده و 2 گل هم زده است. جالب اینکه اولین گل او در ژانویه ‏‏2016 مقابل تیم سابقش نایمخن بود.


چرا باید درباره او بدانید؟
جهانبخش در کنار دیگر پدیده فوتبال ایران سردار آزمون می‌تواند ستاره تیم‌ملی ایران در یک دهه آینده ‏باشد. در کشوری که هواداران موفقیت و فوتبال زیبا را با هم می‌خواهند، جهانبخش همه ویژگی‌های لازم ‏برای تبدیل شدن به یک ستاره تمام عیار برای تیم‌ملی در بلندمدت را دارد. گروهی حتی او را با ستاره ‏سابق فوتبال ایران و مرد سال فوتبال آسیا در سال 2003 یعنی مهدی مهدوی‌کیا مقایسه می‌کنند.


ایران به عنوان بهترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا باید چند ماه دیگر در دور دوم مقدماتی جام‌جهانی 2018 ‏شرکت کند و جهانبخش که در جام‌جهانی قبلی در برزیل تنها 44 دقیقه بازی کرد، امیدوار است که این‌بار ‏در روسیه نقش اساسی‌تری در ترکیب ایران داشته باشد.


نقطه قوت
مانند مهدوی‌کیا، جهانبخش هم سرعت بالایی در نفوذ از کناره‌ها دارد و در حالی که قبلا بیشتر در پست ‏راست بازی می‌کرد اکنون توانایی بازی در مناطق دیگر را هم دارد. او از قدرت تمام‌کنندگی خوبی ‏برخوردار است و از هر دو سمت می‌تواند روی دروازه‌ها سانتر کند و همین به او کمک کرده تا پاس‌های ‏زیادی بدهد و خونسردیش در مقابل دروازه به او کمک کرده تا دروازه حریفان را به راحتی باز کند. ‏علیرغم سن نه چندان بالا او توانایی زیادی در بازی‌خوانی دارد و می‌‌داند در موقعیت مناسب چه کاری ‏باید انجام دهد. برای بازیکنی که تنها 180 سانتیمتر قد دارد توانایی‌هایش در استفاده از توپ‌های هوایی ‏فوق‌العاده است و او را به یک اسلحه کشنده در محوطه جریمه حریفان تبدیل کرده است.


نقطه ضعف
هر چند او با قد نه چندان بلندش روی توپ‌های هوایی خوب کار می‌کند اما فیزیک نه چندان قوی او، او را ‏در مقابل مدافعان فیزیکی حریف آسیب‌پذیر کرده است. او برای جبران این نقطه ضعف خطاهای بیشتری ‏انجام می‌دهد و همین باعث شده تا در این فصل 5 کارت زرد بگیرد ضمن اینکه در دو فصل حضور در ‏نایمخن 9 کارت زرد و یک کارت قرمز گرفت.


در موردش چه می‌گویند
تنها هواداران نیستند که از بازی‌های جهانبخش هیجان‌زده شدند بلکه هم‌تیمی جوان‌ترش در تیم‌ملی ایران ‏یعنی سردار آزمون هم از دورنمای بازی در کنار او در یک دهه آینده هیجان زده است. او در مورد ‏جهانبخش گفته:«علیرضا و من با هم خیلی خوب کار می‌کنیم. ما دوستان فوق‌العاده‌ای هستیم و امیدوارم ‏برای مدتی طولانی در تیم‌ملی در کنار هم بازی کنیم.»‏


آیا می‌دانستید؟
مهدوی‌کیا فوتبالیستی که خیلی از هواداران ایرانی فکر می‌کنند جهانبخش می‌تواند راه او را طی کند، نقش ‏مهمی در انتقال ستاره جوان به فوتبال اروپا داشت. او در فصل 2012 ـ 2011 با جهانبخش در داماش ‏گیلان هم تیمی بود و او را ترغیب کرد تا با نادیده گرفتن پیشنهاد خیره‌کننده باشگاه‌های ایرانی از جمله ‏باشگاه بزرگ پرسپولیس راهی فوتبال اروپا شود. مهدوی‌کیا حتی در هلند به ملاقات جهانبخش رفت تا ‏مطمئن شود او در این کشور به خوبی جا افتاده است. هر چند او در ابتدا مشکلاتی داشت اما خیلی زود با ‏محیط جدید سازگار شد. او در فصل 2014 ـ 2013 در رقابتی نزدیک با ممفیس دیپای ستاره فعلی ‏منچستریونایتد عنوان بهترین بازیکن جوان فوتبال هلند را از دست داد اما او در فصل 2015 ـ 2014 ‏توانست با 12 گل و 18 پاس گل در 28 دیدار جایزه توپ طلای بهترین بازیکن دسته دوم هلند را از آن ‏خود کند‎.

چه پیش رو خواهد داشت؟
جهانبخش گفته که ترجیح می‌دهد در هلند بماند تا دوران حرفه‌ایش پیشرفت کند و با توجه به قرارداد 5 ‏ساله‌ای که با آلکمار دارد مطمئن می‌تواند به این هدف برسد. او به تازگی گفته من همیشه به ندای قلبم ‏گوش می‌دهم. من از فرانسه و ترکیه هم پیشنهاد داشتم اما آنها را قبول نکردم. حتی نزدیک بود به ‏پرسپولیس و تیم بزرگ ایران است بروم اما ترجیح  دادم در اروپا بازی کنم. جهانبخش در 22 سالگی ‏همچنان راهی طولانی در پیش دارد. ایران از چند ماه دیگر باید در مقدماتی جام‌جهانی 2018 بازی کند و ‏احتمالا جهانبخش نقش بیشتری در تیم کارلوس کی‌روش ایفا خواهد کرد. اگر او بتواند در دیدارهای پیش ‏روی ایران نمایش‌های بهتری ارائه دهد با توجه به سنی که دارد می تواند باشگاه‌های بزرگ اروپایی را ‏به خریدش ترغیب کند. با توجه به اینکه گفته می‌شود باشگاه‌هایی مانند منچستریونایتد و سلتیک او را ‏زیرنظر دارند نباید انتظار داشت که او تا پایان قرارداد 5 ساله‌اش در آلکمار بماند.‏

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

مطالب مرتبط

تبلیغات در سایت ورزشی
تبلیغات - لپتاپ کارکرده
تبلیغات - طراحی بنر
تبلیغات - فروش دامنه
تبلیغات - گروه اینترنتی
تبلیغات - فون عروس و داماد